zodisign
creator van conceptuele websites
Brengt jouw passie tot leven op het Web

Adviezen

Pagina terug naar adviezen

Hoe vindt Google mijn website?

Een professie binnen het webdesign

Bij veel websites komen de meeste bezoekers binnen via een zoekopdracht bij een zoekmachine. Webpagina's kunnen zo worden geschreven of gemanipuleerd dat deze voor bepaalde trefwoorden hoog scoren bij een zoekmachine. De zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is de belangrijkste manier om websites te promoten.

Hoe de zoekmachines precies hun zoekresultaten rangschikken is het geheim van de smid. De volgende factoren spelen een rol:

Sommige trucjes zijn niet geoorloofd. De makers van zoekmachines treden hard op tegen black hat (tegen de regels) SEO. Soms worden als sanctie websites zelfs tijdelijk uit de index van de zoekmachine verwijderd.

Promotie met linkbuilding

Linkbuilding is het generen van links op andere sites naar jouw site (ook wel backlinks). Want als er op internet veel links naar je website verwijzen, dan komt de website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines. Linkbuilding is zonder twijfel het grootste onderdeel binnen de zoekmachineoptimalisatie. Er zijn heel veel methoden en het is behoorlijk arbeidsintensief. Er zijn speciale bureaus die het werk voor je kunnen doen maar als zij illegale methoden gebruiken kan dat nadelig zijn.

Zoekmachines tellen niet alleen het absolute aantal backlinks naar een bepaalde webpagina maar ook naar de individuele waarde van elke backlink. Het is belangrijk dat een website met de backlink over ongeveer hetzelfde onderwerp gaat. Een backlink op een populaire website (Wikipedia, Facebook, YouTube, Google, Flickr, online-kranten enz.) wordt hoger gewaardeerd dan een link op een website met minder bezoekers.

Er bestaan vele methoden om links naar een website te genereren, zoals:

De meest effectieve linkbuildingtactiek is de ABC-linkruil. De ene partij heeft één website en de andere partij heeft er twee. Alle drie de sites moeten over hetzelfde onderwerp gaan waardoor ze in de ogen van de zoekmachine relevant voor elkaar zijn. Bij een ABC-linkruil worden website A en B met elkaar gelinkt via website C. Het grote voordeel van deze vorm van linkruilen, is dat Google het in principe niet doorheeft dat het om een afgesproken uitwisseling gaat.

De zichtbare en onzichtbare inhoud van de website

Het gaat vooral om de trefwoorden (keyword). Ten eerste moet een aantal trefwoorden worden bepaald waarmee de website moet worden gevonden. Kies trefwoorden waarmee je je kan onderscheiden (waar nog weinig concurrentie op zit). Via deze link kan je onderzoeken welke zoektermen jouw potentiële bezoekers gebruiken. De kunst is te zoeken naar een groot zoekvolume met lage concurrentie. Je kan gebruik maken van de keyword tool van Google icoon link open nieuw venster. Verwerk vervolgens de gekozen zoekwoorden in je webpaginateksten.

Kies in het begin 2 tot maximaal 4 zoekwoorden welke relevant zijn voor je website. Blijf daarna bij je keuze. Later kunnen er meer trefwoorden worden toegevoegd. Kies geen zoekwoorden waar de concurrentie te groot is. Met woorden als 'telefoon', 'vakantie', 'massage' hoef je echt niet te beginnen zonder een gigantisch budget. Blijf realistisch.

Zoekmachines kijken naar unieke namen
Er zijn oneindig veel tools, programmaatjes, scripts en andere hulpmiddelen op het internet te vinden die je helpen met de zoekmachineoptimalisatie van je site. Bekijk op Jewebsitepromoten.nl icoon link open nieuw venster de meest handige.

Deze namen beschouwen zoekmachines als belangrijke trefwoorden voor een website:

Zoekmachines lezen teksten

Zoektermen Met welke zoektermen wil je worden gevonden?

Maak je webpagina's altijd voor de bezoeker. Zet niet de zoekmachines centraal, maar bedenk wat de bezoeker het liefst leest. Wanneer je dat doet komen de zoekmachines vanzelf, die merken dat echt wel op.

Zoekmachines kijken naar verborgen informatie

In de webpagina zit informatie verborgen voor de navigatie, structuur, blinde mensen etc. Zoekmachines gebruiken deze informatie.

De 'verversing' van de website

Zoekmachines waarderen een website hoger wanneer deze actueel blijft met nieuwe artikelen, producten, aanbiedingen, interessante blogs, het laatste nieuws enzovoort. Veel veranderingen is een teken dat de website 'leeft' en dat is interessanter voor bezoekers.

Let op bitmaps, laadtijd en de structuur

Wat een mens van vlees en bloed wel ziet, ziet de zoekrobot soms niet.

Pas op met informatie in afbeeldingen

Verstop geen belangrijke informatie in afbeeldingen. Zoekmachines 'zien' geen teksten in afbeeldingen of video's.

Let op de laadtijd

Elke bezoeker wil graag een korte laadtijd, maar men vermoedt dat sinds enige tijd ook Google de laadtijd beoordeelt in de zoekresultaten. Een totale laadtijd van 1 tot 2 seconde is prima en een snelheid van 0 tot 1 is zelfs uitstekend. Boven de 3 seconde is toch wel te lang.

Afbeeldingen kunnen de laadtijd aanzienlijk vergroten. Let op de grootte en een acceptabele kwaliteit van de afbeeldingen. Alles wat van buiten de eigen server komt, vertraagt het laden. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk, en misschien zelfs alle scripts, afbeeldingen etc. gewoon op je eigen server staan. Gebruik gewoon wat alleen écht nodig is en je komt al een heel eind.

Maak een platte structuur

Structuur website Zoekmachines indexeren alleen de eerste drie lagen in een structuur.

De homepage (de eerste pagina van een website) beschouwen de zoekmachines als de belangrijkste pagina. Hierom is het af te raden om op de homepage een (lege) welkomsttekst te plaatsen. Kom meteen ter zake. Vanaf de homepage indexeren de zoekrobots alle pagina's die twee klikken verwijderd zijn van de homepage. Nog 'diepere' pagina's beschouwen ze als onbelangrijk. Voor zoekmachines moet de structuur van de website dus plat zijn. Bij een grote website is het altijd raadzaam (voor zoekmachines en voor bezoekers) om een sitemap aan te bieden: een overzicht van alle pagina's van een website.