zodisign
creator van conceptuele websites
Brengt jouw passie tot leven op het Web

Adviezen

Pagina terug naar adviezen

Teksten schrijven voor websites

Val met de deur in huis

Oude typmachine Een goede websitetekst vereist een andere schrijftechniek dan teksten voor papier. Een websitetekst schrijven is een kunst op zich.

Geef bovenaan de pagina direct aan waar het om gaat: begin met de belangrijkste of meest actuele informatie en maak duidelijk wat de bezoeker op de pagina kan verwachten. Internetgebruikers zijn ongeduldig. Begin je tekst met een conclusie of korte samenvatting. Dan kan je bezoeker direct beslissen of hij het de moeite waard vindt om verder te lezen.

Houd de ‘zoekvraag’ van de bezoeker voor ogen

Een bezoeker komt meestal met een concrete ‘zoekvraag’ op een website. Probeer je te verplaatsen in de doelgroep van je website en bedenk mogelijke zoekvragen van bezoekers. Houd bij het schrijven van de tekst steeds voor ogen: is deze informatie relevant, welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst? Probeer aan te sluiten bij de belevingswereld en informatiebehoefte van de doelgroep. Met andere woorden: stel jezelf niet de vraag ‘welke informatie wil ik aanbieden op mijn website?’, maar: ‘welke informatie zoekt de doelgroep op mijn website?’.

Op de landingspagina of homepage moet je de bezoeker als het ware voor je winnen. Daar moet je de bezoeker ervan overtuigen dat de website zijn aandacht waard is. En dat hij er zal vinden waarnaar hij op zoek is. Dit bereik je niet door een lofzang te zingen op bijvoorbeeld het bedrijf achter de website. Maar door duidelijk aan te geven voor wie de website bedoeld is. Wat het 'probleem' van de bezoeker is en jouw unieke oplossing voor dat probleem. Het moet de bezoeker vooral duidelijk worden waarom hij nu juist dít bedrijf, dít product of déze dienst moet hebben. Dat is de functie van de landingspagina.

Schrijf ‘scanbaar’

Goede opmaak websitetekst Maak de tekst visueel overzichtelijk.

Bezoekers ‘scannen’ een webpagina snel, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag (een beetje vergelijkbaar met het ‘koppensnellen’ in een krant). Als een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en ‘scanbare’ teksten:   

Schrijf beknopt, helder en levendig

Hou het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet, geef voorbeelden, vermijd ambtelijk taalgebruik en jargon. Zet beleidsteksten, brochureteksten, regelingen e.d. niet zonder meer op een webpagina, maar bewerk deze tot korte, ‘scanbare’ webteksten; bied zo nodig daarnaast de volledige tekst aan als pdf, zodat de bezoeker deze kan afdrukken.

De dont's:

Maak het visueel leesbaar

Het oog wil ook wat: maak je tekst daarom visueel aantrekkelijk. Gebruik daarvoor opsommingtekens, onderstrepingen, hoofdletters, ingesprongen alinea's, vetgedrukte woorden, cursiveringen, afwijkende lettertypes of lettergroottes, gekleurde tekst, randen, kaders, pijlen, opmerkingen in de kantlijn, markeringen, inversietekst, enzovoort. Maar overdrijf niet: dat geeft al gauw een rommelige indruk.