zodisign
creator van conceptuele websites
Brengt jouw passie tot leven op het Web

Adviezen

Pagina terug naar adviezen

heldere inhoud

Geef een schatkist aan informatie

Weddesign content Zonder informatie (content) is elke website een lege huls. De juiste inhoud maakt de website effectief. Meer inhoud = meer bezoekers

Veel mensen denken dat bezoekers 'de teksten toch niet lezen'. Het is waar dat mensen op op een scherm een tekst anders lezen dan van papier. Maar dat betekent niet dat de teksten niet belangrijk zijn. Integendeel: Uiteindelijk komen de bezoekers voor de inhoud. Ook zoekmachines beoordelen websites op de inhoud.

Websites die weinig bezoekers krijgen zijn blijkbaar niet interessant genoeg. Ze zijn te karig met het geven van informatie. En dat is een gemiste kans, want alle bezoekers vinden het prettig als ze kunnen vinden wat ze zoeken. Hoe meer relevante informatie een website te bieden heeft, hoe positiever de bezoeker de website zal ervaren.

Plaats interessante informatie op je website waar de bezoeker direct iets aan heeft. Bied hem hulp en inzicht met deze informatie. Overtuig de bezoeker met deze waardevolle toevoegingen ervan dat je weet waar je het over hebt. Hij zal geïnteresseerd blijven hangen, ervoor terugkomen en anderen naar je website doorverwijzen.

Keep it simple stupid

Te veel informatie leidt tot stress. Iedereen houdt van simpel en overzichtelijk. Dit lijkt in tegenspraak met de eerste regel: Geef veel informatie. De oplossing: Geef wel veel informatie maar doe het gedoseerd. Denk aan de pagina's op Wikipedia: boordevol informatie maar altijd afgebakend met veel verwijzingen naar vervolgpagina's.

Beperk je tot het unieke onderwerp dat jij de wereld hebt te bieden. Vernoem je domeinnaam naar dit onderwerp en ontwerp de website naar dit onderwerp. Presenteer op de hoofdpagina de belangrijkste producten, diensten en informatie in 'hapklare' blokjes. Geef bondig aan wat de website te bieden heeft en gebruik de vervolgpagina's voor meer informatie. Zorg er voor dat alle belangrijke pagina's binnen twee klikken van de hoofdpagina bereikbaar zijn. Zoekmachines indexeren websites tot drie pagina's diep.

Bedenk dat zelfs je beste vrienden vaak je website vluchtig doornemen. Hoeveel tijd en moeite zal dan een doorsneebezoeker hebben voor je website? Informeer de bezoeker dus kort en bondig:

Geef concrete, actuele en volledige informatie

De bezoeker wil op zijn minst antwoorden op de vragen wie, wat, hoe, hoeveel, wanneer, waar? Vermeld altijd hoe men je bijvoorbeeld kan inhuren, wat jouw specialiteiten en mogelijkheden zijn, wat jouw werkwijze is, de levertijden van producten, wat de bestelprocedure is etc.

Bezoekers houden niet van Bel of mail voor meer informatie ... De stap van het anoniem surfen naar de telefoon of het e-mailprogramma is groot. Als belangrijke informatie op een website ontbreekt, maakt dat een onbetrouwbare en ongeloofwaardige indruk. Waarschijnlijk zullen ze verder gaan zoeken op het internet naar pagina's waar de gezochte informatie wel duidelijk staat vermeld.

Wees vooral duidelijk over je prijs en eventuele bijkomende kosten. Een klant die precies weet waar hij aan toe is, zal veel sneller geneigd zijn om iets aan te schaffen. Verwacht niet dat de bezoeker wel contact met je op zal nemen als hij het product ziet zitten. Hij zal eerder vertrekken naar de site van een concurrent die wel duidelijk is over de kosten. Zelfs bij maatwerk kun je een prijs aangeven voor een basispakket. Beschrijf dan wel de inhoud van dit basispakket. Extra onderdelen en bijkomende kosten kunnen altijd nog worden besproken. Maar bezoekers willen hoe dan ook een eerste prijsindicatie. Laat die kans niet liggen!

Het actueel houden is ook belangrijk. De kans dat bezoekers terugkomen naar de website is groter als er geregeld nieuwe informatie op de website staat. Bezoekers houden van een website die leeft. Belangrijk is om de informatie over bijvoorbeeld de prijzen van een datum te voorzien en op pagina's te vermelden wanneer deze voor het laatst is gewijzigd. Dat geeft meer vertrouwen dan in de situatie waar de bezoeker maar moet gissen in welke eeuw de tekst is geschreven.

Doe wat moeite om extra achtergrondinformatie te geven, bijvoorbeeld over de geschiedenis van het bedrijf, hoe een product moet worden onderhouden, de visie op de aangeboden diensten, je meningen over het vakgebied, je inspiratiebronnen of biografie. Het geeft de indruk dat er een echt betrouwbaar mens, bedrijf of instelling achter de website zit.

Gebruik de links als extra informatiebron. Te vaak wordt de linkspagina nog gebruikt voor een uitwisseling van links met de personen, bedrijven of instellingen waar men een relatie mee heeft, ongeacht of deze nu wel of niet interessant zijn voor de bezoeker. Doorbreek deze gewoonte en plaats op je website alleen links die echt relevant zijn. Zet er kort bij wat de links de bezoeker te bieden heeft. De bezoeker zal je er dankbaar voor zijn.

Geef voorbeelden van het product of de dienst

In Disneyland weten ze hoe het werkt. Na elke attractie kom je in de winkel met hun merchandise. Met de opwinding van de attractie nog in het lichaam zijn de mensen makkelijker bereid om hun portemonnee te trekken. Op dezelfde manier moet je bezoekers eerst enthousiast maken door ze iets te bieden. Bijvoorbeeld een korting als men via het internet een offerte aanvraagt. Of bied een termijn aan om het product gratis uit te proberen of een met een beperkte gratis functionaliteit.

Bied de bezoeker op de één of andere manier een gratis voorproefje van je product of dienst. Laat de potentiële klant niet in het duister tasten, maar laat hem proeven van je aanbod. Wees niet bang om een deel van je product of kennis gratis weg te geven. Geef precies zo veel dat je de bezoeker ervan overtuigt dat het inderdaad een goed product is. Bezorg hem het dit-moet-ik-hebben gevoel.

Je vindt het zelf toch ook prettiger om iets eerst uit te proberen voordat je besluit tot de aanschaf ervan? In dat opzicht zul je waarschijnlijk weinig verschillen van de doorsnee bezoeker van jouw website.

Gratis weggevers

Een van de meest effectieve manieren om potentiële klanten aan je te binden, is het gratis weggeven van iets waardevols aan je bezoekers in ruil voor hun contactgegevens, zoals hun e-mailadres. Het e-boek is waarschijnlijk de bekendste en meest gebruikte weggever. Het doel van een gratis weggever is om mensen te verleiden zich aan te melden voor je mailinglijst of om contact te maken met je merk. Het stelt je in staat om een relatie op te bouwen, vertrouwen te winnen en uiteindelijk je producten of diensten aan te bieden aan jouw doelgroep. Het aanbieden van een weggever (een gratis product) is een ideale manier om je mailinglijst uit te breiden én om mensen kennis te laten maken met jou, je bedrijf en/of je diensten. Hier een lijst met mogelijkheden.

Hoe beter de waarde van je weggevers zijn, hoe meer je website er bovenuit springt. Je weet dat je goed zit als je bij jezelf denkt: ik moet hier geld voor vragen.

Denk aan vertrouwenwekkende gegevens

De bezoeker moet geloven dat achter de website een bonafide bedrijf zit. Gebruik zo veel mogelijk verschillende onderdelen om de bezoeker ervan te overtuigen dat je te vertrouwen bent. Alleen dan zal hij zich zeker genoeg voelen om via de website te reageren of te bestellen.
Vertrouwenwekkende gegevens zijn:

Op veel websites worden de contactgegevens niet vermeld. Vragen kun je alleen via een formulier stellen. Waarom zou de eigenaar van de site dit eigenlijk doen? Uit angst dat er echt klanten gaan reageren? Of is men bang dat die gegevens zullen worden misbruikt? Worden ze dan ook niet vermeld in de Telefoongids of de Gouden Gids? Als je de contactgegevens niet aanbiedt, kan dat een grote invloed hebben op het vertrouwen van de bezoeker. Die vraagt zich namelijk af wat dit bedrijf te verbergen heeft ...