zodisign
creator van conceptuele websites
Brengt jouw passie tot leven op het Web

Adviezen

Pagina terug naar adviezen

Wat is conversie?

Conversie is het toverwoord in de e-commerce. Conversie is het optimaliseren van een website voor een bepaald doel. Alles wordt ingezet om de bezoekers de acties te laten nemen die past bij de bedoeling. Dat kan het kopen van een dienst of product zijn, tickets voor een evenement kopen of zich inschrijven voor een seminar. Het is niet per se van belang dat een conversie direct geld oplevert. Conversie kan ook gebruikt worden voor het inschrijven op de nieuwsbrief of de bezoekerstijd verlengen.

Hier kan je tips lezen om de conversie te verhogen.

Inhoudsopgave

Verhoog conversie door in te spelen op de behoefte van je doelgroep

Ken je doelgroep

Wie zijn ze? Wat komen ze doen op je website? Wat is hun behoefte? Hoe beter je de doelgroep kent, hoe beter je kan inspelen op hun verwachtingen. Om je doelgroep goed in kaart te brengen, kan je het beste werken met persona's. Een persona is een compleet profiel van een gebruiker van jouw product of dienst. De persona wordt levendig omschreven met een naam en een persoonlijke achtergrond. Daarnaast wordt het gedrag, de doelen, de behoeften, de problemen en de frustraties van de persoon in kaart gebracht. Op deze manier bereik je de personen die het meeste aan jouw dienst/product hebben.

Kijk door de ogen van je doelgroep

Verplaats je in de huid van je doelgroep. Misschien ben jij als ondernemer tevreden over een pagina, maar is het voor (onwetende) bezoekers niet duidelijk wat je voor hen oplost. Dit is vanuit hun ogen een reden om af te haken. Breng daarom duidelijk in kaart wat de aanleiding of het probleem van je doelgroep is. Wanneer je dat in kaart hebt gebracht, kijk je hoe jij dit probleem voor de doelgroep kan oplossen. Gebruik deze beschrijvingen als basis van je uitingen.

Richt pagina's slim in om de conversie te verhogen

Etaleer wat je te bieden hebt op de homepagina

Grote kans dat de meeste bezoekers op je homepagina binnenkomen. Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken, dus die moet meteen goed zijn. Het uiterlijk van een website is voor veel mensen reden om binnen een paar seconden te besluiten om te blijven of weer weg te gaan. Hoe gelukkig word je zelf bij het openen van je website? Wanneer je zelf niet enthousiast bent, is de kans groot dat bezoekers ook teleurgesteld vertrekken naar je concurrenten.

De homepage is de digitale etalage van je onderneming. Maak voor de homepage een keuze in waar je de aandacht op wilt brengen. In de etalage van een winkel kun je ook niet het hele assortiment kwijt, en daar worden dus ook keuzes gemaakt om de bezoekers te helpen én de aandacht van de het winkelend publiek te trekken. Met de juiste keuzes trek je die mensen je winkel binnen en dat is dan ook precies wat je op je homepagina wilt doen. Voor onderdelen die je niet in je websitemenu kwijt kunt, heb je ruimte op je homepagina. Maak ook hier weer keuzes als je niet alles kunt laten zien en maak een mooi overzicht van je aanbod zodat je bezoeker dat direct op de homepagina te zien krijgt. Daarin kun je ook gerust de pagina’s uit je menu opnemen, net wat jij denkt (of weet) wat werkt voor jouw doelgroep.

Toon relevante andere pagina’s op je webpagina’s

Als mensen op specifieke pagina’s op je website zijn, wil je ze daar ook laten zien wat je verder in huis hebt. Kies per pagina wat er in je aanbod zit dat aansluit op waar je bezoeker zich bevindt, of wat een alternatief kan zijn. Het is net als een verkoper in de winkel, als die goed haar of zijn best doet, luistert die naar je en draagt die nog wat suggesties aan. Zo van “Misschien vind je dit ook leuk” of “Als dit het niet helemaal is, hebben we ook dit voor je”. Zo word je geholpen en heb je keuze (liefst niet te veel. Je kunt met interne links verwijzen naar andere pagina’s, voor echt belangrijke diensten of producten is het raadzaam om er meer visuele invulling aan te geven.

Emoties geven vaak de doorslag

De meeste beslissingen nemen mensen op basis van emoties en daarna gerechtvaardigd met logica. Robert Cialdini introduceerde zeven principes die mensen op het sociaal-emotionele vlak kunnen overtuigen om iets te doen. Cialdini's principes worden veel gebruikt door communicatie- en marketingprofessionals. Zij passen de overtuigingsprincipes toe om het (koop)gedrag van mensen te beïnvloeden. De zeven principes zijn: sociaal bewijs (kuddegedrag), wederkerigheid (voor wat, hoort wat), autoriteit, sympathie, consistentie, schaarste en eenheid (ergens bij willen horen). Lees een interessant artikel over de zeven principes van Cialdini.

Maak pakkende landingspagina's

Een landingspagina is een op zichzelf staande pagina die rechtstreeks in dienst staat van specifieke marketing- of advertentiecampagnes. Het is de pagina waar bezoekers op landen na het klikken op een specifieke advertentie of link. Ze zijn ontworpen met één doel, namelijk bezoekers overtuigen om actie te ondernemen. Een effectieve landingspagina leidt meer omzet en betere interactie met bezoekers. In tegenstelling tot een standaardpagina, waar veel content, links en een uitgebreide navigatie aanwezig zijn, leidt een landingspagina bezoekers recht naar het einddoel.

Een typische opbouw van een landingspagina is als volgt:

  1. Je begint met het neerzetten van een sfeer, een beeld en korte tekst dat een positieve emotie oproept en iets dat mensen herkennen.
  2. Dan kom je met de informatie, benoem eerst de voordelen van je product of dienst, in plaats van het benoemen van kenmerken. Bezoekers hebben dan namelijk het gevoel dat hun probleem echt wordt opgelost.
  3. Dan volgt de gedetailleerde informatie. Geeft alle kenmerken in tekst en beeld.
  4. Dan komt de prijs met natuurlijk allerlei kortingen en 'eenmalige' aanbiedingen.
  5. Om mensen over de streep te halen, toon je goede ervaringen van andere mensen en een rating.
  6. Tot slot kom je nog met een enkele punchline en dan de actieknop die je ook bovenaan de pagina zet.

Plaats klantcases op je website die vertellen over het doel en het resultaat van het project

In een klantcase vertelt een klant wat jullie samenwerking voor hen heeft opgeleverd. Zo maak je concreet welke successen bezoekers kunnen behalen met jouw product of dienst. Een case toont wat jij te bieden hebt, vanuit het oogpunt van iemand die in een vergelijkbare situatie zat als de bezoekers nu zitten. Bezoekers kunnen zich herkennen in het probleem waarvoor jij de oplossing biedt. Ze worden geraakt omdat ze dat succesverhaal ook willen.

Zet testimonials van klanten op je website

Testimonials zorgen voor bevestiging en vertrouwen. Door testimonials op je website te plaatsen, bewijs je dat er andere mensen zijn geweest die jouw product of dienst hebben aangeschaft en daar vervolgens tevreden mee waren. Zo'n positieve testimonial kan net dat laatste beetje overtuiging voor bezoekers zijn om de door jou gewenste actie uit te voeren. Daarnaast kan het ook extra informatie bevatten waar jij nog niet aan had gedacht.

Optimaliseer de afbeeldingen om de conversie te verhogen

Gebruik een header met één (grote) afbeelding in plaats van een slider met meerdere afbeeldingen.

Een slider geeft je de mogelijkheid om meer content te promoten zonder dat het meer ruimte op je pagina inneemt. Toch wijzen de cijfers uit dat sliders niet effectief zijn. Geen enkele bezoeker neemt de tijd om alle beelden uit de slider te bekijken. Het leidt ontzettend af en hindert de bezoeker in zijn taak: vinden waar hij/zij naar op zoek is. Dat wekt frustratie op.

Gebruik goede en scherpe foto's

Foto van jongen met ijs
Een foto van een mens trekt meteen onze aandacht.

Uiteraard is geen website compleet zonder ondersteunend beeldmateriaal. Afbeeldingen maken de informatie direct 'verteerbaar'. Met een visualisatie zet je namelijk gelijk een hele sfeer neer. Dit kan een humoristische tekening zijn, een verhelderend figuur of een sfeervolle foto. Vooral foto's van mensen zijn 'magneten' voor onze ogen.

Met foto’s kan je de kijker onbewust manipuleren. Onze hersenen zijn geprogrammeerd om andere mensen snel te observeren. Ook hebben wij (mensen) de neiging om ons te spiegelen in een ander mens. We kunnen ons invoelen wat de ander beleeft. Op deze manier worden producten en diensten vaak met een passende foto aangeprezen. Het werkt vooral goed, wanneer gebruik wordt gemaakt van foto’s van personen, waarmee de bezoeker zich kan identificeren.

Visuele beelden laten een grote indruk achter, maak daarom gebruik van afbeeldingen om de aandacht van bezoekers te trekken. Inzicht in de doelgroep speelt hier een rol. Onder andere het geslacht, de leeftijd, de interesses van je doelgroep bepalen de emotie van het beeld dat je kiest. De beeldkwaliteit speelt ook een belangrijke rol in het vormen van een indruk op de geest van de bezoekers. Kwalitatief mindere beelden staan gelijk aan een bedrijf dat niet professioneel is. Je kunt daarmee falen in de allereerste stap van het winnen van het vertrouwen van bezoekers.

Beperk het gebruik van stockfoto's

Zelfgemaakte kiekjes niet meestal niet geschikt voor een website en een professionele fotograaf inhuren kost veel geld. Een vormgever of reclamebureau heeft meestal een beeldbank waar je gebruik van kunt maken voor het webdesign. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van stockfoto's, waarvoor je een licentie koopt. Stockfoto’s kunnen snel onecht voelen of clichés bevestigen. Probeer daarom het gebruik van een stockfoto zoveel mogelijk te beperken. Zeker op de allerbelangrijkste pagina’s op je website. Daar laat je namelijk zien en voelen wie je bent als bedrijf. Met een stockfoto krijg je dat gevoel veel lastiger te pakken.

Wijs met foto's naar je call-to-actions

Door personages op foto's naar de meest belangrijke elementen op je pagina te laten kijken, zoals call-to-actions, zullen bezoekers sneller naar deze knoppen kijken en daardoor ook sneller op deze knoppen klikken. Bezoekers zijn door de kijkrichting van personages eerder geneigd juist die richting op te kijken. Hetzelfde geld voor objecten. Draai een foto van een object altijd in de richting van belangrijke informatie.

Verhoog de conversie met sterke call-to-actions

Beschrijf in de call-to-actions het resultaat van de actie

Het doel van de call-to-action (CTA) - in het Nederlands vertaald: Oproep tot actie - is om bezoekers iets te laten doen. Je wil bezoekers aansporen en het gedrag beïnvloeden om tot een bepaalde actie over te gaan. "Klik hier" zegt bijvoorbeeld niets over wat je kunt verwachten en geeft ook geen gevoel van zekerheid. Je kan bezoekers activeren door werkwoorden te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inschrijven, aanvragen, downloaden, starten en doen. De woorden nodigen uit om tot een bepaalde actie over te gaan. Het schrijven vanuit de eerste persoon heeft ook een positieve invloed op het doorklikratio, "schrijf mij in" werkt bijvoorbeeld beter dan "schrijf je in".

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversiedoelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Plaats op elke pagina een call-to-action die direct zichtbaar is

Zorg dat de call-to-action bij het openen van een pagina direct zichtbaar is op het scherm, zonder dat bezoekers te hoeven te scrollen. Uit onderzoek blijkt dat de best bekeken zone net boven de vouwlijn ligt. Zet je call-to-action knop ook onderaan op je pagina. Bezoekers die het einde van je pagina halen, zijn heel geïnteresseerd in wat je te vertellen of te verkopen hebt. Het enige wat jij dus nog moet doen, is die bezoeker overhalen. Dit doe je door te eindigen met een opvallende call-to-action.

Een CTA-knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

Gebruik een kleur die complementair (tegenovergesteld) is aan de huisstijl voor je call-to-actions

Call-to-actions (CTA) bestaan in alle kleuren en maten. Het moet bezoekers tot een bepaalde actie aanzetten, daarvoor moet het wel eerst opvallen. Een call-to-action die opgaat in het decor van je pagina, zorgt gegarandeerd voor minder kliks. Om te zorgen dat de call-to-action opvalt maar niet vloekt bij je huisstijl, kan je het beste een complementaire kleur kiezen. Een complementaire kleur is de kleur die aan de andere kant van het kleurenwiel te vinden is. Is je website paars, gebruik dan een gele call-to-action. Is je website blauw, gebruik dan een oranje call-to-action.

Verwijs alle call-to-actions op één pagina naar dezelfde actie

Iedere pagina heeft maar één primair doel en dus ook maar één primaire call-to-action. Verwijs alle call-to-actions op een pagina dan ook naar dezelfde actie. Wanneer je van mening bent dat het nuttig is om meerdere call-to-actions op een pagina te plaatsen, zorg er dan voor dat je een alternatieve call-to-action button gebruikt die afwijken van de primaire call-to-action. Zo maak je onderscheid tussen de primaire call-to-action en de secundaire call-to-action.

Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is

Maak je content makkelijk scanbaar door korte alinea’s, tussenkoppen en opsommingen

Bezoekers lezen niet, maar scannen. Ze kijken vluchtig naar de opvallendste elementen op een webpagina om snel te vinden wat ze zoeken. Door een pagina scanbaar op te stellen, vinden bezoekers snel wat ze zoeken en onthouden ze de belangrijkste informatie. Vermijd dus lange alinea's zonder tussenkopjes en houd ook rekening met de kijkvolgorde van bezoekers. Bezoekers willen geen moeite moeten doen om zelf te ontdekken waar ze het vervolg op de vorige content kunnen vinden.

Maak een logische navigatiestructuur

Veelvoorkomende onderdelen van de navigatie zijn:

  • De navigatiebalk (ook wel hoofdmenu): een overzicht van alle belangrijke links naar de pagina's, vaak gesorteerd op categorie. Het geeft een goed beeld van wat er allemaal op je website te vinden is.
  • Functionele navigatie, links naar nuttige secundaire functies, zoals het winkelwagentje of de gebruikerslogin.
  • Zoekbalk met de zoekfunctie
  • Filters, waarmee je zoekresultaten kunt verfijnen.
  • Kruimelpad, die laten zien op welke pagina van de website je zit.
  • Footer met overzicht van de pagina's en jurische pagina's.

De navigatiebalk is samen met je zoekbalk het belangrijkste onderdeel op je website om dit te zorgen dat de bezoekers makkelijker hun weg kunnen vinden. Bij een niet-logische navigatiestructuur hebben bezoekers moeite om de inhoud te vinden die ze zoeken en verlaten ze waarschijnlijk de website voordat ze hun doel hebben bereikt.

Gebruik niet meer dan 7 menu-items in het hoofdmenu

Bij voorkeur bestaat het menu uit maximaal 7 items, ons kortetermijngeheugen kan namelijk niet meer dan 7 items verwerken. Zo kan een bezoeker de structuur snel scannen en de belangrijkste items opnemen. Daarnaast dwing je jezelf op deze manier om je tot de meest relevante items te beperken. Door overweldigend veel keuze zullen bezoekers namelijk sneller afhaken.

Maak geen gebruik van uitklapmenu’s

Voor bezoekers betekent een uitklapmenu dat ze extra handelingen moeten uitvoeren om op een relevante pagina uit te komen. Dus eerst bijvoorbeeld klikken op een weinig zeggend begrip 'Diensten' en daarna op de dienst waar ze interesse in hebben. Met dan heb je soms ook nog submenu's. Deze extra laag laat nog eens extra zien hoe onhandig zo’n uitklapmenu is. Want hoe vaak klik jij er weleens naast als je uit zo’n menu een keuze moet maken? Bedenk daarbij ook dat het op een mobiel zelfs nóg een handeling meer is. Op mobiel is een hamburgermenu inmiddels wel de standaard en dus moet je bezoeker eerst op de 3 streepjes klikken om het menu open te klappen. En daarna dus op ‘Diensten’ om dan jouw diensten te zien en dan verder klikken. Je kan uitklapmenu’s beter vervangen door een categoriepagina. Of anders moet je keuzes maken, zo simpel is het. Help je bezoeker door de belangrijkste keuzes eerst zelf te maken. Veel keuze is namelijk ook lastig, dus het is aan jou om je bezoeker te helpen met die keuzes. Wees niet bang om daarin rigoureuze keuzes te maken, als jij het niet doet kan het maar zo zijn dat je bezoeker het ook niet doet. Bij een webwinkel biedt een juist heel groot uitklapmenu snel een overzicht van de producten.

Overweeg een interactieve navigatie

Je kan kiezen voor een meer intuïtieve interactieve navigatie. Dit lijkt op hoe je in een game je weg vindt. Je wordt op een speelse manier van het ene deel naar het andere geleid, tot je alle content hebt gezien. Het navigeren zelf is onderdeel van de beleving. Voor webwinkels is dit niet zo handig. Er zijn namelijk geen links die je gebruiker van A naar B leiden.

Maak gebruik van een goedwerkende zoekfunctie

Zoeken op een website kan de klantervaring maken of juist breken. Bezoekers die de informatie waar ze naar op zoek zijn niet binnen een paar seconde kunnen vinden, verlaten je website ontevreden. Door een gebruiksvriendelijke zoekoplossing op je website aan te bieden, help je bezoekers zo snel mogelijk naar de informatie te brengen waar ze naar op zoek zijn. Bezoekers die de zoekfunctie gebruiken, hebben al de intentie om iets te vinden op je website. Als je zoekfunctie dan niet goed werkt, haken ze af en verlies jij hele waardevolle bezoekers.

Zorg dat de doelgroep eenvoudig contact met je kan opnemen door middel van een contactformulier

Een contactformulier op je website plaatsen is een gebruiksvriendelijke manier om gegevens achter te laten, om contact op te nemen, om een afspraak in te plannen, om meer informatie op te vragen, om af te rekenen, et cetera. Door een contactformulier op je website te plaatsen, maak je het makkelijker voor bezoekers om contact met je op te nemen. Ze hoeven niet zelf een mail te sturen via een externe mailbox. Daarnaast staat een contactformulier professioneel.

Gebruik zo min mogelijk velden in het contactformulier

De meeste mensen hebben een hekel aan het invullen van lange contactformulieren en haken dan ook af bij het zien van een contactformulier met veel velden. Een effectief contactformulier heeft zo min mogelijk velden waar bezoekers alleen de echt broodnodige informatie hoeven in te vullen. Een veld met de naam, e-mail en bericht van de bezoeker is in veel gevallen al voldoende. Vraag geen telefoonnummer als het niet hoeft. Je telefoonnummer is namelijk iets persoonlijks en die informatie geef je niet zo gauw aan vreemden.

Vergeet de footer niet

Gebruik de footer door de pagina’s die je echt nog even onder de aandacht wilt brengen in een overzichtelijke weergave nog even te presenteren aan je bezoekers. Bedenk daarbij dat de footer op iedere pagina van je website terugkomt, tenzij je deze voor een pagina uitschakelt. Zo breng je deze pagina’s altijd onder de aandacht van je websitebezoekers.

Verbeter de techniek van je website voor meer conversie

Maak je website toegankelijk voor elk apparaat

De tijd waarin computers de enige manier waren om toegang te krijgen tot het internet is voorbij. Mobiele apparaten hebben een gigantische opmars gemaakt: van smartphones tot laptops en tablets. Hoe vaak bezoek jij zelf een website via je smartphone en hoe irritant is het als deze dan niet goed werkt? Grote kans dat je dan afhaakt en naar de concurrent gaat. Maak je website daarom responsive. Met een responsive website wordt de website automatisch aangepast aan het apparaat van bezoekers, waardoor alle content altijd goed leesbaar is.

Zorg dat je website een snelle laadtijd heeft

Een website waarin het een eeuwigheid duurt voordat alle content is geladen, zorgt voor frustratie. Bezoekers zijn ongeduldig en klikken dan snel weg. Dat is natuurlijk precies wat je wilt voorkomen; bezoekers die jouw website uitzoeken en erop klikken, maar dat ze na de klik toch afhaken door belemmeringen op je website. Hoe sneller jouw website, hoe beter het is. De aanbeveling van Google is 1 seconde. Na deze seconde verliezen gebruikers hun interesse en zijn ze eerder geneigd de pagina te verlaten.

Richt 404-pagina's slim in

Als een opgevraagd pagina niet bestaat krijgt de bezoeker een zogenoemde 404-pagina te zien. De 404-pagina kan je zelf maken. Ten eerste moet je natuurlijk proberen te voorkomen dat bezoekers een 404-pagina te zien krijgen. Als een bezoeker toch op de één of andere manier op een 404-pagina uit komt, wees daar dan op voorbereid door de pagina slim in te delen. Voeg bijvoorbeeld een link toe naar een andere pagina, zodat de bezoeker niet afhaakt en weer zo makkelijk mogelijk terug kan komen binnen het conversieproces.

Meet de websiteprestaties

Meet je resultaten

Waar komen bezoekers vandaan? Welke pagina’s worden het meest bekeken? Waar haken bezoekers af? Als je de conversie op je website wilt verhogen, moet je weten waar je aandachtspunten moeten liggen. Door je websiteprestaties te meten kan je vaststellen wat goed werkt en wat niet, waardoor je haalbare verbeterpunten kan vaststellen. Google Analytics is de meest bekende tool om website resultaten te meten. Met deze tool kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven, op welke pagina ze je website verlaten en waar ze op geklikt hebben.